مجله اینترنتی دینو
مجله اینترنتی دینو

مجله اینترنتی دینو

همه چیز درباره مزاحمان تلفنی: از منحرفان اخلاقی تا ماجراجویان سی

همه چیز درباره مزاحمان تلفنی: از منحرفان اخلاقی تا ماجراجویان سیاسی

انحراف اخلاقی، بیکاری، ماجراجویی و اعتراض سیاسی انگیزه های مزاحمان تلفنی عنوان شده، ولی گزارشها نشان میدهد بیش از یک سوم تماس با سازمانی مانند آتش نشانی، کار این مزاحمان است

امید سلیمی بنی: یک مدرس دانشگاه می گوید مزاحمان تلفنی انگیزه های مختلفی دارند، ولی اختلالات شخصیتی علت اصلی مزاحمت‌های تلفنی است.

به گفته مدیر گروه روان‌شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ایجاد مزاحمت‌های تلفنی تا حد زیادی منشا اختلالات رفتاری یا شخصیتی دارد که در ابتدا باید شناسایی و ریشه‌یابی شود تا در مرحله بعد اقدامات پیشگیری و درمان صورت گیرد.
محمد غروی همچنین می گوید: "برخی افراد به دلیل این اختلالات به صورت ناخودآگاه این کار را انجام می‌دهند و مکانیزم‌های دفاعی از خود نشان می‌دهند که گاهی ممکن است به صورت مزاحمت‌های تلفنی بروز کند."

این چهره دانشگاهی، رفتارهای ضد اجتماعی را دلیل دیگر این کار می داند: "گاهی برخی افراد سرخوردگی خاصی از جامعه و یا مسوولان جامعه دارند و سعی می‌کنند دست به کاری بزنند که قانون‌شکنی کرده و بتوانند احیانا کار مسوولی که به نحوی مسئولیتی دارد را مختل کنند و این اعتراضی است در قبال موضوعی که نسبت به آن حساسیت پیدا کرده‌اند."

به گفته وی برخی از مزاحمان تلفنی ماجراجو دست به کارهایی ماجراجویانه می‌زنند و با ایجاد مزاحمت تلفنی برای افراد عادی یا مراکزی مثل آتش‌نشانی، اورژانس و یا پلیس این حس خود را پاسخ می‌دهند.

این در حالی است که مرکز آتش نشانی اصفهان امروز اعلام کرده بیش از 35 درصد تماسهای تلفنی به آتش نشانی، کار اشخاص مزاحم است.

به گفته مدیر ستاد فرماندهی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان بیش از ۳۵ درصد تماس هایی که روزانه با سازمان آتش نشانی اصفهان صورت می گیرد مزاحمت است . این در حالی است که سال گذشته بیش از 40 درصد تماسهای تلفنی روزانه با این سازمان را مزاحمان انجام می دادند.

حمید رضوانی با بیان مطلب فوق گفت: روزانه به طور میانگین بیش از هزار و ۲۰۰ تماس با سامانه ۱۲۵ برقرار می شود که ۳۵ درصد آن مزاحمت است. به بیان دیگر، تنها در اصفهان ماهانه نزدیک به 13 هزار تلفن مزاحمی فقط برای آتش نشانی زده می شود.

این میزان در تهران، به گفته مسئولان آتش نشانی، روزانه به بیش از 5 هزار تماس تلفنی می رسد و در مشهد، 90 درصد تماسها، بی ربط هستند، حالا اگر مزاحم نباشند، دست کم، بی ارتباطند.

مدیر ستاد فرماندهی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان ضررهای این تماسها را اینطور تشریح می کند: بیشتر این مزاحمت ها از طریق شماره های تلفن همگانی و یا خط های اعتباری صورت می پذیرد و در مواردی که به دلیل تماس مزاحمی نیرو به محل اعزام شود؛ در صورت بروز حادثه در نقطه ای دیگر در سرعت عملیات رسانی دچار مشکل خواهیم شد .

منحرفان جنسی: دسته دیگری از مزاحمان تلفنی

غروی درباره گروه دیگری از مزاحمان تلفنی، این چنین توضیح می دهد: "در پاره‌ای از موارد، ماهیت ایجاد این مزاحمت‌ها، اختلالات شخصیتی یا رفتارهای ضد اجتماعی نیست و ماهیت خاص دیگری تحت عنوان انحرافات جنسی دارد و فرد، مزاحمت تلفنی ایجاد می‌کند تا با شخص پشت تلفن که شاید هم جنس مخالف اوست صحبت و یا ارتباط برقرار کند."

این عضو هیات امنای بنیاد نخبگان کشور، تقویت مبانی دینی انسان‌ها برای کنترل درونی خود را نیز از راهکارهای اساسی برای پیشگیری از مزاحمتهای تلفنی عنوان می کند. مزاحمتهایی که به گفته وی، اختلالات شخصیتی علت اصلی آنهاست: "باید این مبانی تا جایی تقویت شود که در جایی که امکان استفاده از تلفن همگانی و یا خط‌های اعتباری که امکان پیگیری آن‌ها و ترسی از قانون وجود ندارد، باز افراد کنترل درونی داشته باشند و این کار را عملی نادرست، زشت و خلاف بدانند که ممکن است به حادثه‌ای غیر قابل جبران منجر شود که آثار آن حتی دامنگیر خودشان هم بشود."
این مدرس حوزه علمیه، درمان افراد را از طریق نهادهای حمایتی موثرتر از اقدامات قانونی و مجازات می داند: " باید افراد مشکل‌دار از طریق نهادهایی مثل بهزیستی شناسایی شوند و اقدامات درمانی در مورد آن‌ها انجام و تسهیلات مشاوره‌ای نیز در این خصوص در نظر گرفته شود."

نظرات 2 + ارسال نظر
[ بدون نام ] شنبه 5 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 10:43 ق.ظ

دینو عالیه حرف نداره ممنون

امیردهقان پنج‌شنبه 24 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 04:27 ب.ظ http://jombezeh.mihanblog.com

باسلام ووقت به خیر مطلب عالیی بود
من با اجازه شما ای مطلب را رووبلاگم گذاشتم
امیدوارم حلالم کنید به وبلاگ من بیایید از فروشگاه وامکانات وب استفاده کنید
www.jombezeh.mihanblog.com

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد