موسسه پژوهش فنآوری و مشاوره گارتنر در گزارشی به این نتیجه رسید که صنعت موسیقی باید CD را بهعنوان یک فورمت مورد تقاضا کنار گذاشته و بیشتر به توزیع دیجیتالی روی آورد.
بنابراین گزارش این موسسه تحلیلی گزارشی را با عنوان «کریسمس 2008: آخرین سال فروش CD» منتشر و حقایق، آمار و توصیههایی را در مورد تغییر جهت به سوی توزیع موسیقی دیجیتالی منتشر کرد.
طبق گزارش گارتنر فروش CD در بازارهای جهان به سرعت در حال کاهش است و بعید به نظر میرسد بازگشتی داشته باشد به طوری که درصد درآمد رسانههای فیزیکی مانند CD و DVD-A در آمریکا از 91 درصد در سال 2005 به 77 درصد در سال گذشته کاهش یافت.
این
مساله با ضریب نفوذ پهنای باند بیشترملی و دسترسپذیری بیشتر از طریق
دستگاههای قابل حملی مانند تلفن ها همراه شد از این رو باید تفکر «نخست
دیجیتال» بهکار گرفته شود.
به اعتقاد تحلیلگران شرکتهای موسیقی میتوانند تنها با فروش CDهای درخواستی و انتشار آهنگها و آلبومها به صورت آنلاین و سرمایهگذاری برروی رونق شبکههای اجتماعی هزینهها را کاهش دهند.
گارتنرهمچنین به شرکتهای موسیقی توصیه کرده مجوزهای جامع و انعطافپذیری را برای بهینهسازی خدمات آنلاین طرح کنند.